In dit artikel geven we mee welke attesten en documenten er verplicht zijn bij de verkoop van jouw woning.
Bij de verkoop van een woning zijn er verschillende documenten en attesten die verplicht zijn om voor te leggen aan de koper. Het doel hiervan is om de koper een volledig beeld te geven van de woning en eventuele gebreken te vermijden. Hieronder vind je de belangrijkste documenten en/of attesten die nodig zijn bij een verkoop.
Een bodemattest is een officieel document dat aangeeft of de grond waarop de woning staat, verontreinigd is. Het is verplicht om dit document voor te leggen aan de koper, zodat hij/zij op de hoogte is van eventuele vervuiling en de mogelijke gevolgen daarvan.
Dit document geeft informatie over de stedenbouwkundige situatie van de woning, zoals de bestemming van het perceel en eventuele bouwovertredingen. Het is verplicht om dit document voor te leggen aan de koper, zodat hij/zij op de hoogte is van de stedenbouwkundige situatie van de woning.
Het EPC-certificaat (energieprestatiecertificaat) geeft aan hoe energiezuinig de woning is. Het is verplicht om dit document voor te leggen aan de koper, zodat hij/zij op de hoogte is van de energiezuinigheid van de woning.
Dit attest geeft aan of de elektrische installatie in de woning conform is met de veiligheidsnormen. Het is verplicht om dit document voor te leggen aan de koper, zodat hij/zij op de hoogte is van de veiligheid van de elektrische installatie.
Het postinterventiedossier is verplicht bij verkoop van een woning die gebouwd of gerenoveerd is na 1 mei 2001. Dit dossier bevat alle documenten en informatie met betrekking tot de bouw- of renovatiewerken die zijn uitgevoerd aan de woning. Het doel van het PID is om de koper een overzicht te geven van de uitgevoerde werken en eventuele garanties die nog van toepassing zijn.
Het EPC-certificaat (energieprestatiecertificaat) is verplicht bij de verkoop van een woning. Dit document geeft aan hoe energiezuinig de woning is. Het EPC-certificaat is verplicht voor alle woningen, ook als ze geen verwarmingssysteem hebben. Het EPC-certificaat is 10 jaar geldig.
Sinds 2021 is het verplicht om bij de verkoop van een woning een asbestattest voor te leggen als het bouwjaar van de woning vóór 2001 ligt. Het asbestattest geeft aan of er al dan niet asbest aanwezig is in de woning. Dit document is verplicht om gezondheidsrisico's voor de koper te vermijden.
Het is belangrijk om op tijd alle verplichte documenten en attesten in orde te maken en ze voor te leggen aan de koper. Een notaris kan je hierbij helpen en je adviseren over welke documenten en attesten nodig zijn bij de verkoop van jouw woning.